Pant i fastighet och arvskifte

Hej! Vi är 3 syskon med ett gammalt oskiftat dödsbo efter vår far. Innehåller en fritidsfastighet. Min bror har sin 3del i pant hos mig för ett större lån från mig; täcks troligen helt av marknadsvärdet för 3delen. Nu vill vi göra arvsskiftet. Hur gå tillväga? Måste vi sälja?

Lawline svarar

Hej! *Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!* _Detta svar har sin utgångspunkt i att du med pant menar fastighetspant och som blivit intecknad varvid pantbrev har utfärdats._ (1) Det finns inga hinder för er att göra arvskiftet trots att din bror valt att pantsätta sin del: Din bror har fortfarande rätt till sin tredjedel. Man kan säga att han, även om han pantsatt den, äger han fortfarande till sin tredjedel men att du, om han inte kan betala, kan realisera panten. Däremot är inte panten begränsad til just hans tredjedel utan inteckningen gäller hela fastigheten. *Ni kan sälja om ni vill.* Du har givetvis kvar din panträtt (under förutsättning att det gått till enligt spelets alla regler om fastighetspant). Du kommer fortfarande att ha kvar din panträtt även om huset säljs. En panträtt i fast egendom antecknas i fastighetsregistret och en köpare kan inte vara i god tro om att fastigheten därmed inte är belastad av pant. (1) se 6 kap. jordabalken *Allt gott!* Filip Henriksen
Lawline RådgivareRådgivare