Bevis vid narkotikabrott

Hej! Kan man bli dömd för narkotikabrott utan drogtest? Exempelvis genom symptom som syns på film/bild eller att personen röker något som kan tänkas vara en joint på film/bild? mvh

Lawline svarar

Tack för din fråga. Av 35 kap. 1 § 1 st. rättegångsbalken (RB)(1942:740) framgår principen om fri bevisprövning. Det innebär att rätten inte behöver ha något visst slag av bevis eller något visst sätt på vilket något måste bevisas. Rätten kan fälla en tilltalad med stöd av vilken bevisning som helst. Däremot gäller oerhört höga beviskrav i brottmål. Det måste vara "ställt bortom rimligt tvivel" att den tilltalade begått brott, vilket praxis från många, om inte alla, domstolar i Sverige visar. Dessa bevis måste också nå domstolen på något sätt, antingen visas i domstolens lokaler, eller på annat ställe genom att rätten under en rättegång håller syn, se 39 kap. RB. Bevisen kan vara av alla slag: bilder, analysbesked, förhör och så vidare. Rättegångsbalken hämtad från lagen.nu
Lars BålmanRådgivare