FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/10/2005

Byta från heltid till deltid

Har jag rätt att välja att gå ner till deltid, eller kan min arbetsgivare vägra mig det?

Lawline svarar

Din arbetsgivare har dessvärre inga skyldigheter att tillmötesgå ditt önskemål om en deltidstjänst så länge det inte finns ett anställnings- eller kollektivavtal som ger dig den rätten. Med anledning av hur samhället har sett ut de senaste årtiondena har lagstiftaren i hög grad fokuserat på att ge folk chansen att öka sin arbetstid, därför finns det regler i LAS som ger deltidsanställda företräde till lediga heltidstjänster inom det företaget där de är yrkesverksamma. Idag är situationen en annan och folks högsta önskan är inte alltid att få en heltidstjänst. Med anledning av detta pågår det just nu utredningar om en eventuell lagstadgad rätt till deltidstjänst.
David AnderssonRådgivare