FrågaKÖPRÄTTKöplagen18/09/2012

Fel i varan och stämningsmöjligheter

Hej, har köpt en köksmaskin (kitchenaid) på Tradera. Av annonsen framgår att maskinen köps in i USA med personalrabatt, därav det lägre priset (än i Sv.). När jag fick maskinen går den inte att köra i Sverige, då det är ett amerikanskt uttag, man behöver en transformator som man får köpa till. Jag har reklamerat varan och tycker att säljaren borde upplyst om detta i annonsen (att transformator krävs). Jag önskar göra ett återköp/häva köpet. Säljaren svarar inte på mina mail. Jag funderar nu på att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten, men det hade varit skönt och höra från någon kunnig och det är någon risk att jag kommer förlora?

Lawline svarar

Hej Andrea, Jag beklagar att du är missnöjd med ditt köp. Det framgår inte om du köpt varan från ett företag eller en privatperson. I svaret nedan har jag utgått från att det är en privatperson du gjort affärer med. Stämmer det inte får jag be dig att höra av dig igen med kompletterande uppgifter. Det är köplagen (https://lagen.nu/1990:931) som tillämpas i ditt fall. Den rättsliga grunden du hade kunnat åberopa i en rättegång för att få häva köpet är främst att det är fel i varan enligt 17§ köplagen. Enligt paragrafens andra stycke är varan nämligen felaktig om den avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. I ditt fall var det ju högst rimligt att förutsätta att du skulle kunna använda maskinen du köpt. Det finns emellertid en överhängande risk för att motparten i processen hävdar att det stod angivet i annonsen att maskinen är köpt i USA och att du därför borde insett att risken fanns att den inte skulle gå att använda i Sverige utan en transformator/adapter. Att säljaren skulle ha lämnat information om detta är visserligen önskvärt, men med tanke på att din motpart är en privatperson, precis som du, kan det vara svårt att få gehör för det i domstol eftersom köplagen inte betungar säljaren med en upplysningsplikt. Det är istället upp till köparen att noggrannt undersöka varan, vilket givetvis är problematiskt när man handlar över Internet. De relevanta följderna i ditt fall är prisavdrag eller hävning av köpet enligt 37-39 §§ köplagen. Ett prisavdrag motsvarar skillnaden mellan vad du betalade för maskinen och vad maskinen är värd i sitt felaktiga skick. Hävning enligt 39§ köplagen aktualiseras om felet har en väsentlig betydelse för dig och att säljaren insåg eller borde ha insett detta. Som du märker mot bakgrund av det jag skrivit är det inte ett glasklart fall. Du bör även tänka på att processer i domstolen kan ta väldigt lång tid. Dessutom kostar det 450 kr att stämma någon inför tingsrätten. Dessa pengar får visserligen motparten betala om du vinner målet, men i slutändan riskerar även du att få betala både anmälningsavgiften och eventuella ombudskostnader om du förlorar målet. Apparaten du behöver för att kunna använda maskinen kallas för "mellantransformator" och finns att köpa vid en av Sveriges största prylkedjor för 199kr. Om frekvensen på maskinen emellertid uppgår till 220v (exempelvis kan det stå 100-240v på maskinen eller dess elkontakt) räcker det med att du köper en reseadapter för några tior för att kunna använda maskinen på ett fullgott sätt. Jag hoppas att du fått svar på din fråga. En process i domstol innebär alltid en risk för att man förlorar. Det handlar i slutändan inte om vem som har rätt - utan om vem som får rätt av domstolen. Det är upp till dig om du anser att du har en bra chans att vinna och är villig att lägga tiden och energin på att driva en process. I vilket fall som helst önskar jag dig lycka till med allting! Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare