Samägande av bostadsrätt

Jag och mi far äger en lägenhet ihop. Jag äger 10% och han 90%, vi står båda på lånet. Nu vill han sälja lägenheten. Kan jag kräva att få köpa hans 90%? och vad för pris ska jag då betala? Marknadsvädet? eller är det något annat som gäller?

Lawline svarar

Hej, Om du och din far inte har avtalat om något annat äger ni lägenheten tillsammans med samäganderätt enligt samäganderättslagen. Denna lag finns till för att lösa konflikter mellan delägare. Enligt 2 § samäganderättslagen krävs samtliga samägares samtycke för att förfoga över det samägda godset i sin helhet, därför krävs ditt samtycke för att din far ska kunna lägga ut hela lägenheten till försäljning. Varje delägare får däremot fritt förfoga över sin andel. Detta innebär att din far har rätt att sälja sin andel till vem han vill och till valfritt pris. Samäganderättslagen ger inte dig någon förtur till att få köpa din fars andel av lägenheten. Enligt 6 § samäganderättslagen kan din far ansöka hos rätten om att er lägenhet ska säljas i sin helhet på offentlig auktion, även om det går emot din vilja. Denna ansökan ska dock nekas ifall du kan visa synnerliga skäl till att lägenheten inte ska säljas. Om rätten bifaller en sådan ansökan kan både du eller din far kräva att rätten fastställer ett lägsta pris för försäljning av lägenheten (9 § samäganderättslagen). Det är dock viktigt att komma ihåg att samäganderättslagen inte är tvingande. Du och din far kan därför komma överens om att andra regler ska gälla istället. T ex kan ni komma överens om att du ska få köpa hans andel av lägenheten till ett pris som ni själva bestämmer. Med vänlig hälsning,
Axel BonningRådgivare