Upprättande av samägandeavtal

Hej, jag planerar att köpa en häst tillsammans med en bekant och vill upprätta ett samägandekontrakt. Hur går jag tillväga och var kan jag få hjälp med detta?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Samäganderättslagen är den tillämpliga lagen när det kommer till frågor om samägande. Lagen är i princip helt dispositiv, vilket innebär att du och din bekante är fria att genom ett avtal reglera frågor rörande det samägda objektet. Ett samägandeavtal kräver ingen speciell form; det kan ingås antingen muntligen eller skriftligen. Ett skriftligt avtal är dock att rekommendera. Vad gäller upprättandet av ett sådant krävs inte heller någon speciell expertis, men rådet är att kontakta en yrkesverksam jurist som kan hjälpa er med utformandet av ett heltäckande samägandeavtal. Jag hoppas detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare