FrågaKÖPRÄTTKöplagen15/09/2012

Hävningsrätt

Hej! Jag sålde min hästtransport för en vecka sen, människan betalade in handpenning. när jag sen mötte upp henne oc överlämnade transporten, visade det sig att hon bara hade 3000:- med sig, skulle sätta in reterande 2000:- 2 dagar efter, 1 vecka har nu gått och jag har ej fått de 2000:- än. Jag mitt dumma nöt gav henne ett kvitto på hela summan, men skrev även dit att jag fått handpenning, pengar kontant och att rest 2000:- skulle sättas in. Kan jag häva köpet?? Ge henne tillbaka pengarna och återta transporten? Har ej gjort ägarbyte än.

Lawline svarar

Hej! *Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.* _Utgångspunkten för detta svar är att du har sålt din hästtransport som privatperson till en annan privatperson. Skulle du ha sålt den som näringsidkare till en konsument gäller annan lagstiftning än den som redovisas nedan._ (1) Hävningsrätten är det yttersta vapnet man kan vidtag när tvistigt läge i en köprättslig relation uppstår. Den juridiska tanken är att *avtal skall hållas* och detta så långt som möjligt. Att få igenom en hävningsgrund kan därför vara svårt men absolut inte uteslutet. Huvudregeln i ditt fall är att köparen av din hästtransport skall betala när du kräver det såvida ni inte avtalat om annat. Som jag förstår din fråga avtalade ni om att köparen skulle betala inom två dagar från det att denne mottog varan. Du har alltså rätt att efter dessa två dagar kräva betalning. (2) *Vad gäller då i ditt fall, kan du häva avtalet?* Jag tolkar det, som jag nämnde ovan, som att köparen fått en tilläggstid med två dagar. Eftersom att hästtransporten är i köparens besittning har du emellertid ingen möjlighet att häva köpet. Lagen föreskriver nämligen att; om du som säljare givit köparen tilläggstid får du endast häva köpet om du förbehållit dig rätten att häva om köparen inte betalar. (3) Vad ska du göra? Jag kan inte tolka din fråga som att du lämnat ett återtagandeförbehåll till köparen. Mitt tips är således att du får väcka talan vid domstol för att få ut dina pengar. Du kan använda ditt kvitto som bevis och om du är lite smart kan du försöka få köparen att skriva under ett löpande skuldebrev. Ett löpande skuldebrev skulle kunna användas som ytterligare ett bevis på fordrans existens men också som en legitimationshandling. (1) se 3-4§§ köplagen (2) se 49§ 1st 1p köplagen (3) se 53§ köplagen Länk till köplagen: https://lagen.nu/1990:931#R28 *Allt gott!* Filip Henriksen
Lawline RådgivareRådgivare