FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/09/2012

Köparens dröjsmål med betalning

Har sålt en husvagn privat, upprättat köpekontrakt där det framgår att varan levererats av säljaren och betalning ska ske inom 10 dagar. Betalning har ett skett och köparen säger tt snart kommer pengar, men ingenting händer. Det har nu gått ytterligare 10 dagar utan att betalning skett. Vad är nästa steg rent praktiskt om köpet ska hävas?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Jag förutsätter att husvagnen sålts till en annan privatperson, och om ni inte i ert avtal har reglerat för vad som ska ske om köparen inte betalar, blir köplagen tillämplig. Enligt köplagen får du som säljare häva köpet på grund av köparens dröjsmål med betalningen om dröjsmålet utgör ett väsentligt avtalsbrott. Dock måste du i första hand meddela köparen att han/hon får en bestämd tilläggstid (och denna tilläggstid får inte vara oskäligt kort) på sig att betala. Betalar inte köparen inom denna tilläggstid kan du häva köpet med förutsättning att du även meddelar köparen om att du kommer att häva köpet. Medan tilläggstiden löper har du dock inte någon möjlighet att häva köpet med undantag för om köparen meddelar att han/hon inte kommer att betala inom bestämd tid. Jag hoppas att detta ger svar på din fråga. Med vänlig hälsning Sofia Timoudas
Sofia TimoudasRådgivare