Ingånget äktenskap utomlands.

Svensk man (med en vuxen dotter) gifter sig i ett asiatiskt land med en asiatisk kvinna men registrerar inte giftemålet i Sverige. Hur är arvslagen när den svenske mannen nu är avliden? Giftemålet var endast i ca 6 månader.

Lawline svarar

*Tack för att du valt att vända dig till Lawline!* Huvudregeln är att äktenskap som ingåtts i ett annat land också är giltigt i Sverige, under förutsättning att äktenskapets ingående i utlandet var giltigt enligt utländsk rätt.(1) Däremot kan äktenskapet underkännas om det vid tiden för äktenskapets ingående skulle ha funnits hinder (enligt svensk lag) mot att ingå äktenskap samt att någon av makarna var svensk medborare eller hade sin hemvist i Sverige. (2) Detta innebär att den asiatiska kvinnan ärver sin avlidne svenske man (3). (1) 1§ _lag (1904:26 s. 1) om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmyndarskap_ (2) 8a§ _lag (1904:26 s. 1) om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmyndarskap_ (3) 3 kap. 1§ _ärvdabalken_ https://lagen.nu/1958:637 Lagtext: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19040026.htm *Allt gott!* _Filip Henriksen_
Lawline RådgivareRådgivare