Arvsavstående till förmån för den avlidnes syskon

Min styvdotter, 21 år, har avlidit och har lämnat efter sig en del pengar. Hon är uppvuxen hos mig och pappan och har bott hos mamma varannan helg tills hon blev tonåring och sedan bara hos oss. Det finns en helsyster, och två halvbröder en hos mamma och en hos pappa. Både mamma och pappa är omgifta. Mamman kan tänka sig att avstå sitt arv, som till största delen består av pengar från olycksfallsförsäkringar som jag tecknat. Om hon avstår är det automatiskt så arvingarna i nästa led tar över hennes del i arvet. Är det i så fall hennes man? eller är det hel- och halvsyskon? Finns det något sätt att skriva/göra så att hennes del i arvet tillfaller den andre dödsbodelägaren; pappan? Givetvis kommer vi att dela med oss av arvet i form av gåva till henne och syskonen så alla är nöjda.

Lawline svarar

Hej! En dödsbodelägare kan fritt förfoga över sin del i dödsboet. Ärvdabalken reglerar inte arvsavstående som sker efter att arvlåtaren avlidit, och reglerna har tillkommit genom praxis. Om mamman avstår sitt arv sker automatiskt inte någon överföring till hennes arvingar, utan delen kommer istället gå tillbaka till dödsboet och fördelas bland de andra delägarna. Hon kan välja att avstå hela sin del, eller endast en kvotdel. Hon kan också avstå sin del till förmån för sina arvingar, sina andra barn. Dessa kommer i sådant fall inträåda som dödsbodelägare. Ifall den slutliga avsikten är att se till att arvet slutligen hamnar hos den avlidnas syskon, anser jag att det är lämligast att både mamman och pappan gör ett arvsavstående tillförmån för sina bröstarvingar. Arvsavståendet ska läggas till i en särskild bilaga till bouppteckningen, och som bestyrkt kopia skickas in till Skatteverket. Här kan du läsa Skatteverkets ställningstagande till arvsavstående: http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/arkiv/ar/2005/stallningstaganden2005/13165531805111.5.5c13cb6b1198121ee8580001442.html Vänliga hälsningar
Marina RönnquistRådgivare