FrågaKÖPRÄTTKonsumentköplagen12/09/2012
Fel i vara, omleverans, prisavdrag och hävning
Hej!
Köpte den 4 juli en MacBook Pro 13" till kampanjpriset 8 990:-. Butiken ingår i en stor kedja.
Datorn visade sig vara något trött (många badbollar). Instruktionsbok och putsduk fattades. Jag mailade butiken om detta någon vecka senare.
Efter påminnelse och utredning sades att datorn startats redan den 1 maj, drygt två månader före mitt köp.
Uppenbarligen var den begagnad (återlämnings- eller demoex), då ingen bryter plasthöljet och startar innehållet för skojs skull. Butiken kan/vill inte svara på vilket.
Hade jag vetat att datorn inte var ny så hade jag inte köpt den. Kampanjpris är inte detsamma som begagnatpris.
När jag kom hem den 4 juli hade dessutom en annan butik i kedjan svarat att man kunde reservera en MBP åt mig i ett par timmar. Jag missade alltså en (sannolikt) obegagnad MBP för en begagnad.
Jag vet inte om begagnat i stället för nytt kan klassas som ett fel enligt Konsumentköplagen, och om det i så fall kan ses som ett väsentligt fel (vilket krävs för hävning). Ett sådant fel verkar svårt att avhjälpa (en begagnad vara kan knappast göras obegagnad).
En MBP är ganska dyr och att man inte får valuta för pengarna är kännbart även vid kampanjpris. Jag har fått en ursäkt och erbjudits putsduk, instruktionsbok och ett presentkort på 300:-, vilket känns som en ganska blygsam kompensation.
Kan jag ha rätt till: 1) omleverans, 2) prisavdrag eller 3) hävning?
Tacksam för svar.
Mvh,
Michael Jucker
Lawline svarar
Lisa SennerbyRådgivare