Fel i vara, omleverans, prisavdrag och hävning

Hej! Köpte den 4 juli en MacBook Pro 13" till kampanjpriset 8 990:-. Butiken ingår i en stor kedja. Datorn visade sig vara något trött (många badbollar). Instruktionsbok och putsduk fattades. Jag mailade butiken om detta någon vecka senare. Efter påminnelse och utredning sades att datorn startats redan den 1 maj, drygt två månader före mitt köp. Uppenbarligen var den begagnad (återlämnings- eller demoex), då ingen bryter plasthöljet och startar innehållet för skojs skull. Butiken kan/vill inte svara på vilket. Hade jag vetat att datorn inte var ny så hade jag inte köpt den. Kampanjpris är inte detsamma som begagnatpris. När jag kom hem den 4 juli hade dessutom en annan butik i kedjan svarat att man kunde reservera en MBP åt mig i ett par timmar. Jag missade alltså en (sannolikt) obegagnad MBP för en begagnad. Jag vet inte om begagnat i stället för nytt kan klassas som ett fel enligt Konsumentköplagen, och om det i så fall kan ses som ett väsentligt fel (vilket krävs för hävning). Ett sådant fel verkar svårt att avhjälpa (en begagnad vara kan knappast göras obegagnad). En MBP är ganska dyr och att man inte får valuta för pengarna är kännbart även vid kampanjpris. Jag har fått en ursäkt och erbjudits putsduk, instruktionsbok och ett presentkort på 300:-, vilket känns som en ganska blygsam kompensation. Kan jag ha rätt till: 1) omleverans, 2) prisavdrag eller 3) hävning? Tacksam för svar. Mvh, Michael Jucker

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Vad jag förstår av din fråga har du handlat datorn i egenskap av konsument av en näringsidkare. Konsumentköplagen blir därför tillämplig, se 1 § konsumentköplagen (https://lagen.nu/1990:932). 16 § konsumentköplagen anger när en vara skall anses som felaktig. I 16 § 3 stycket punkten 3 stadgas att varan skall anses som felaktig om den avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Datorn är alltså att anse som felaktig då den avviker från vad du kunnat förutsätta. Vidare skall även datorn anses som felaktigt enligt 16 § 3 stycket punkten 2 då säljaren före köpet har underlåtit att upplysa dig om ett sådant förhållande rörande datorns egenskaper eller användning som han borde ha känt till då plasthöljet var uppbrutet och som du som köpare med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet. Denna underlåtenhet har definitivt inverkat på köpet då du säger att du inte skulle köpt datorn om du vetat att den inte var ny. Eftersom datorn är att anse som felaktig har du rätt till omleverans eller avhjälpande enligt 26 § konsumentköplagen, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen. Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §, se 28 § konsumentköplagen. För att häva måste felet vara av väsentlig betydelse för dig. Den väsentliga betydelsen för köparen får avgöras i det specifika fallet. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Lisa SennerbyRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo