FrågaKÖPRÄTTKöplagen11/09/2012

Fel i vara vid byte av egendom

Det är så att jag har bytt bort en bil mot en motorcykel för några dagar sedan. Innan bytet skedde kontrollerade båda personerna fordonen och ställde frågor som besvarades från bägge håll. För någon dag sedan fick jag dock ett telefonsamtal där personen som bytt till sig bilen sa att den hade gått sönder någon dag efter bytet. Han hade åkt till en verkstad och kollat upp felet, och det skulle kosta en stor slant att reparera. Nu vill han byta tillbaka fordonen, vilket innebär att han får tillbaka en hel motorcykel och jag får tillbaka en trasig bil. Både hans och min underskrift finns på ägarbytespapprena och båda skakade hands efter bytet. Min fråga är: Får han tvinga mig att byta tillbaka?

Lawline svarar

Hej, Köplagen är tillämplig på ditt problem, eftersom denna lag inte bara reglerar rena köp utan också ”byten av lös egendom”. I köplagen stadgas att köparen av en vara (som i det här fallet får anses vara personen som bytt till sig din bil) har rätt till att vidta åtgärder mot dig som säljare, om det föreligger ett fel i varan (se köplagens 30 §). Han har då enligt samma lags 39 § rätt att häva köpet – alltså få köpet att återgå, så att du får tillbaka bilen och han får tillbaka sin motorcykel. Det nämns i köplagens 20 § att ett fel på en vara inte får åberopas av köparen om denne före köpet undersökt varan och då skulle ha upptäckt felet. Det verkar dock i ditt fall som att felet varit dolt för både dig och ”köparen” av bilen, innan det att bytet gick igenom, och att det visade sig först senare. För att ”köparen” ska få häva bytet måste felet ha funnits redan innan bilen övergick i hans ägo, annars kan du inte ställas till ansvar för felet. Dessutom krävs det att du ska ha känt till felet, och således undanhållit denna vetskap från köparen, för att köpet ska få återgå. Detta framgår av köplagens 39 §. Köplagen återfinns här: https://lagen.nu/1990:931 Med vänliga hälsningar
Elin SjörénRådgivare