FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende08/09/2012

Villkorsändring vid bostadsarrende

Hej! Fick ett nytt arrendeavtal ca 1 månad innan det löpande arrendet gick ut. Om jag tolkat jordabalken rätt skall en tvist vara inlämnad senast 2 månader innan det löpande arrendets utgång. Alltså borde det gammla arrendet gälla fem år till. Eller kan man ha en tvist utan att arrendatorn fått ta del av det nya avtalet. Har jag rätt eller fel? (Det gäller ett bostadsarrende.)

Lawline svarar

Hej, *Rättslig reglering* Bostadsarrende regleras i 10 kap jordabalken (JB). 10:3 1 st JB stadgar att begäran om villkorsändring skall ske senast ett år innan arrendetiden löper ut. Denna skall vidare uppfylla de formkrav som uppställs i 8:8 JB gällande bl.a. skriftlighetstvång m.m. (se https://lagen.nu/1970:994#K8P8). Vidare föreskrivs i andra stycket att avtalet skall fortsätta att gälla i 5 år till om detta inte sagt upp eller annat avtalats genom en s.k. villkorsändring. I 9 kap 6 a § JB stadgas att, för det fall det är fråga om förlängning av arrendeavtal eller villkorstvist, så skall 9:e kapitlets regler därom gälla. Av 9:10 st 2 JB framgår att tvist om villkorsändring måste hänskjutas till arrendenämnden senast två månader innan den löpande avtalstiden gått ut. Om så inte sker är en enligt begäran om villkorsändring utan verkan (se 9:10 st 3 JB). *Sammanfattning och slutsats* För att en villkorsändring skall gälla krävs alltså först och främst att ändringen kommunicerats i rätt tid, d.v.s senast 12 månader innan avtalstiden löpt ut. Har kommuniceringen av ändringen till den andra parten skett i rätt tid krävs vidare antingen att parterna är överens om denna, eller att arrendenämnd avgjort frågan till fördel för den som begärt ändringen. Har den part som önskar få till stånd en ändring i villkoren, då dessa är tvistiga mellan parterna, undlåtit att hänskjuta frågan till arrendenämnd senast två månader innan den löpande avtalstiden löpt ut, skall villkorsändringen lämnas utan avseende. Om ändringen inte skall träda i kraft och uppsägning inte skett skall avtalet förlängas till att gälla i ytterligare fem år med samma villkor som innan. Slutligen kan konstateras att det inte är möjligt att genomföra en villkorsändring om arrendatorn inte fått ta del av villkorsändrignen på så sätt som sägs i 8:8 JB. Jag hoppas att du i och med det ovan angivna fått svar på dina frågor. Om inte är du välkommen att ställa en ny fråga! Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare