FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende07/09/2012

Uppsägning av arrende m.m.

Hej! Vi äger en jordbruksfastighet på vilken en tomt med 49-årskontrakt finns. Kontraktet löpte ut 2010, vi missade att säga upp det 12 mån innan. Har vi rätt att säga upp det nu eller måste vi vänta i ytterligare fem år? Måste skäl anges för uppsägningen? På tomten står en sedan 15 år tillbaka obrukbar friggebod, tomten är numer klar för gallring, dvs tomten är inte underhållen.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det är tyvärr svårt att ge något exakt svar på din fråga då denna inte avslöjar vilken slags nyttjanderätt kontraktet gäller (t.ex. servitut/arrende/hyra etc.). Det troligaste är att det rör sig om någon typ av arrende. Nedan ges några generella utgångspunkter som kan vara bra att känna till gällande nyttjanderätt i allmänhet och arrende i synnerhet. *Reglering* För det första kan noteras att frågor om nyttjanderätt i allmänhet regleras genom jordabalkens (JB) 7 Kap (se https://lagen.nu/1970:994#K7P1S1). I 5 § stadgas att upplåtelse av nyttjanderätt, undantaget tomträtt, endast är bindande för 50 år. Dock måste uppsägning ändå ske för att nyttjanderätten skall upphöra att gälla (se 7:4 JB). Är det fråga om någon annan nyttjanderätt än arrende eller hyra krävs däremot ingen formell uppsägning då den avtalade kontraktstiden löpt ut. Är det fråga om ett bostads- eller jordbruksarrende tillåts att förlängning sker med maximalt 5 år, för det fall arrendet inte sagts upp i rätt tid. Finns i arrendeavtalet reglerat hur lång tid arrendet skall fortlöpa om uppsägning inte skett i rätt tid, gäller det som föreskrivs i avtalet (observera dock att maximal förlängningstid alltid är 5 år). Uppsägning av ett arrende p.g.a. att arrenderätten skall anses förverkad kan enligt 8:23 JB ske t.ex. om arrendatorn vanvårdar arrendestället eller eftersätter annan skyldighet enligt kontraktet och denna är av synnerlig vikt för jordägaren. En uppsägning som bygger på att arrenderätten ska anses förverkad måste dock ske inom sex månader sedan jordägaren fått kännedom om de förhållanden som skulle kunna ligga som grund för en sådan uppsägning. *Slutsats* I och med att ni som du säger missade att säga upp kontraktet är ni, åtminstone för det fall det rör sig om arrende tvungna att vänta 5 år från att kontraktet förlängdes p.g.a. utebliven uppsägning. Ni behöver inte ange några andra skäl i uppsägningen än att kontraktstiden löpt ut. Att tomten inte underhållits skulle förvisso kunna leda till slutsatsen att uppsägning skulle kunna ske p.g.a. att arrenderätten förverkats. I och med att detta i så fall måste ske senast 6 månader efter att ni blivit varse dessa förhållanden misstänker jag dock att detta inte längre är ett alternativ. Rör det sig slutligen om en annan nyttjanderätt än arrende, hyra, servitut eller tomträtt är det troligt att kontraktet upphörde att gälla 50 år från kontraktet skrevs. Uppkommer fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss igen! Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare