FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/09/2012

Rätt till uppsägningstid vid arbetstagarens uppsägning

Hej, min situation känns svår: Jag arbetar som resande säljare över mellersta & södra Sverige och är bosatt i Göteborg där även kontoret för företaget jag arbetar på finns. Jag blev av med mitt körkort för drygt 2 veckor sedan när jag var på väg till ett inbokat kundmöte-häromdagen fick jag veta att mitt körkort blir indraget 1 månad. Jag meddelade min Chef omedelbart efter incidenten och fick rådet att hitta en chaufför som kunde hjälpa mig under spärrtiden då jag måste ha bil för att transportera klädkollektionen jag säljer in till kunder. Jag hittade en vän som bistod mig under 1 & 1/2 vecka men kunde därefter intre hitta någon "chaufför", efter att jag berättat för min chef att jag inte kunde hitta någon chaufför fick jag till svar att han inte kunde hjälpa mig; att jag fick klara mig själv. Detta har lett till att jag idag sade upp mig från mitt jobb. Min anställning är en allmän visstidsanställning som löper ut 2012-11-15 och jag har arbetat för företaget i totalt 18 månader. Enligt vad jag har förstått så har jag rätt till 1 månad i uppsägningstid. Min Chef vill att jag gör min sista dag om 2 dagar. Vad gäller och hur tar jag mig vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt 11 § Lag (1982:80) om anställningsskydd (se https://lagen.nu/1982:80#R4) har du rätt till minst en månads uppsägningstid när du säger upp dig själv. Om du har kollektivavtal kan du ha rätt till längre uppsägningstid, lika så om ditt anställningsavtal anger en längre anställningstid, så kontrollera uppsägningstiden enligt ditt eget kollektivavtal och anställningsavtal. Först och främst bör du uppmärksamma arbetsgivaren om vilka regler som gäller och vilket uppsägningstid du faktiskt har rätt till. Kommer ni inte överens bör du, om du fackligt anslutet, kontakta ditt fack, vilka kan hjälpa dig att driva en förhandling med arbetsgivaren och sedermera även driva ärendet vidare åt dig. I annat fall kan du välja att kontakta en advokat som kan hjälpa dig att driva ditt mål, alternativt driva det själv. Om arbetsgivaren inte låter dig arbeta uppsägningstiden ut och inte heller betalar lön för den period som uppsägningstiden avser så bryter arbetsgivaren mot Lag (1982:80) om anställningsskydd, vilket du kan föra talan om i domstol. Bryter arbetsgivaren mot reglerna i denna lag kan denne bli skadeståndsskyldig utöver den skyldighet denne har att betala ut lön och andra förmåner som arbetstagaren enligt lagen har rätt till, se 38 § (https://lagen.nu/1982:80#P38S1). Vänligen
Angelica HageRådgivare