Skadeståndskrav och bevisbörda

Hejsan! Jag har en kort fråga. Jag lånade för en tid sedan en bil av en bekant under en längre tid (drygt ett år). Under den tiden orsakade jag vissa skador men dessa är åtgärdade eller betalad ersättning för. Men när jag lämnar tillbaka bilen påstår ägaren att det finns en del andra skador som jag också skulle ha orsakat och som han vill få ersättning för. Dessa hävdar dock jag att de inte har kommit från mig utan redan var där när bilen lånades. Min fråga är egentligen, är det mitt ansvar att bevisa att jag inte har orsakat skadorna eller är det han som ska bevisa att jag har orsakat skadorna om han vill får ersättning även för dessa? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Ett mål om skadestånd är ett så kallat tvistemål och där är det som huvudregel personen som påstår något som ska bevisa sitt påstående. Det är alltså din bekants uppgift att bevisa att det är du som har orsakat de nämnda skadorna på bilen. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare