FrågaKÖPRÄTTKöplagen04/09/2012

Att friskriva sig från köplagen

Hej, Ytters tacksam om jag kan få ett svar. jag hr till åren kommit och avser att avyttra tre(3) olika fordon. Samtliga i perfekt skick.( 2 st klassiska ), Nu till frågan: Kan jag friskriva mig helt från köplagens bestämmelser? vill inte efter försäljning ha något trubbel, dels på grund av att jag avser att bosätta mig längre tid utomlands samt att jag ej är så frisk. Fordonen är i exeptionellt gott skick (utställning) men samtidigt är det mycket pengar som köparen skall betala. Tack

Lawline svarar

Hej, I köpavtal av det slag som Din fråga avser råder som huvudregel avtalsfrihet mellan parterna. Detta framgår av 3 § köplagen, där man kan läsa att "Lagens bestämmelser tillämpas inte i den mån annat följer av avtalet[...]". Att avtala bort bestämmelser i lagen är alltså möjligt. När det gäller att friskriva sig från reglerna finns det dock vissa saker som brukar anses viktiga att komma ihåg. För det första är tydlighet viktigt för att en friskrivning ska bli bindande, särskilt i fråga om friskrivning från köparens rätt att göra gällande påföljder för fel i varan. Det ska enkelt gå för köparen att förstå av avtalet exakt vilka rättigheter hen avsäger sig. Det blir alltså viktigt att vara konkret och specifik när Du utformar avtalet, så att det klart framgår för båda parter vad som gäller. För det andra kan andra regler, som inte kan avtalas bort, påverka avtalets giltighet. Att förfara svikligt vid ingående av ett avtal, t.ex. genom att avsiktligt lämna vilseledande uppgifter om varan som man säljer, resulterar i att avtalet senare kan förklaras ogiltigt. Detta framgår av 30 § avtalslagen. En annan viktig regel att ha i åtanke är 36 § avtalslagen, som stadgar att ett avtalsvillkor i efterhand kan ändras eller förklaras ogiltigt, om det är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Det är dock sällsynt att ett avtal mellan jämnstarka parter (såsom två privatpersoner) bedöms som oskäligt när båda parter har varit väl införstådda med och klart godkänt vad som avtalats. Här finns alltså en ytterligare anledning att vara tydlig och noggrann när avtalet utformas och dokumenteras. Hoppas att denna information är till hjälp! Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare