Beskattning av fastighetsförsäljning i Finland

5 syskon ärver hus i finland efter mamma. Alla fem syskon bosatta i sverige och svenska medborgare. 1 syskon vill bli utköpt vill inte behålla huset eller avvakta till försäljning är klart. Fråga:I vilket land betalar hon skatt på beloppet hon får av sina syskon ca 120.000 kr. Blir det då arvskatt i sverige ? Eller någon annan form av skatt ? Eller skatt i finland där fastigheten finns ? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Din syster är bosatt i Sverige och är därför obegränsat skatteskyldig här. Den eventuella vinst hon gör vid försäljningen av sin andel i den finska fastigheten kommer därför att beskattas i Sverige. Enligt det nordiska skatteavtalet får beskattning av den eventuella kapitalvinsten vid fastighetsförsäljningen även ske i Finland och då kan kapitalvinsten beskattas även i Finland enligt finska regler. Om din syster beskattas i finland kommer hon dock att få räkna av den finska skatten från den skatt på vinsten som hon ska betala i Sverige. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare