Utförsäkrad från försäkringskassan - skadeståndsrätt?

Jag blev utförsäkrad ifrån försäkringskassan under pågående utredning om det skall göras nya kirurgiska ingrepp. Efter en kort tid visar det sig att jag ska opereras på nytt. har jag rätt att kräva skadestånd för denna utföräkringstid eftersom jag skall opereras och egentligen skulle ha varit sjukskriven även den tiden?

Lawline svarar

Hej, Av skadeståndslagens tredje kapitel, andra paragrafen, framgår att staten eller kommun ska ersätta ren förmögenhetsskada, om det vållats genom fel eller försummelse, vid myndighetsutövning. Försäkringskassan är en myndighet som utövar myndighetsutövning, så om den begått fel så har du rätt till skadestånd. Detta förutsätter dock att utförsäkringen inte skett i enlighet med det tillvägagångssätt försäkringskassan har, under utredningar. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare