Fel i vara vid bilköp hos bilhandlare

Hej! Jag köpte en bil av en bilhandlare för 100.000 och växellådan gick sönder på en gång innan vi ens lämnat bilfirman.Säljaren hävdar att jag gjort sönder den och vill inte häva köpet,den har nu stått på verkstad hos säljaren i 5 veckor.Vad säger lagen i detta fallet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Av förarbetena (prop. 1989/90:89) till Konsumenköplagen (KKL) framgår att en bil är att betrakta som en lös sak. I och med att du i egenskap av konsument köpt en lös sak (bilen) av en näringsidkare kan konstateras att KKL är tillämplig på fallet. KKL hittar du här (https://lagen.nu/1990:932). Redan inledningsvis kan konstateras att den trasiga växellådan är att betrakta som ett fel i KKL:s mening. Av 6 § KKL framgår att säljaren står risken för varan tills den avlämnats. Fel som uppkommit innan varans avlämnande har alltså säljaren per automatik ansvar för. Vid ett bilköp torde avlämnandet ske då köparen får besittning till bilen, vilket i sin tur torde ske då köpet genomförts och nycklarna överlämnats (d.v.s. inte då dessa enbart överlämnats för provkörning). Upptäcktes felet innan avlämnandet 20 a § KKL stadgar att ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Den praktiska innebörden av denna regel är att det är säljaren som måste bevisa att felet inte fanns innan avlämnandet. Säljaren ansvarar inte för felet om det är uppenbart att felet tillkommit p.g.a. köparens vårdslösa handlande. I ditt fall verkar det som att säljaren accepterat att han är ansvarig för felet i och med att han erbjudit sig att reparera bilen (avhjälpande enligt 26 § KKL). Fem veckor är dock väl lång tid för en bilreparation, varför säljan måste anses vara i dröjsmål med denna. Detta innebär enligt 28 § KKL att du har rätt att få antingen prisavdrag motsvarande vad de skulle kosta att reparera felet någon annanstans, alternativt häva köpet. (https://lagen.nu/1990:932#P28S1). Köpet får dock endast hävas om felet är av väsentlig betydelse för köparen. Enligt min bedömning har du sammanfattningsvis rätt till antingen prisavdrag, eller hävning av köpet. Därtill är du även berättigad till skadestånd för de kostnader du haft p.g.a. säljarens dröjsmål. Tveka inte att kontakta oss igen om du har fler frågor! Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo