Undanröjande av internationell dubbelbeskattning på fastighet

Min syster bor i USA och vi äger en tomt som nu ska säljas. Värdet på den är ca 3 milj. Alltså får vi ca 1,5 milj var som ska skattas med 22% i Sverige. Nu undrar jag om min syster vid överföring av hennes pengar också måste skatta dom i USA? Finns det i så fall något sätt att komma undan detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Medborgare och personer som är skatterättsligt bosatta i USA är skattskyldiga där till federal inkomstskatt för i princip all sin inkomst, oavsett varifrån i världen den härstammar. Din syster kommer alltså vara skyldig att anmäla fastighetsförsäljningen till beskattningsmyndigheten i USA. Sverige har dock ett s.k. dubbelbeskattningsavtal med USA som är till för att undanröja den dubbelbeskattning som kan uppstå när båda länderna ifråga anser sig ha rätt att beskatta en och samma inkomst. I avtalets artikel 13 punkt 1 framgår att vinsten vid försäljning av fast egendom främst skall beskattas i det land där fastigheten är belägen, det vill säga Sverige i detta fall. Dubbelbeskattningen undanröjs därför genom att din syster får avräkna den skatt hon betalat i Sverige på den skatt hon skulle betalat i USA för inkomsten ifråga (artikel 23 i avtalet). Om USA har en högre skattesats än Sverige på inkomsten ifråga kommer hon alltså fortfarande få betala den överskjutande skatten i USA. Om USA t.ex. beskattar fastighetsförsäljningen med 25% kommer hon således få betala 3 % av 1,5 milj i skatt i USA (45 000 sek) och 22 % av 1,5 milj i Sverige (330 000 sek). För att vara säker på att allt går rätt till bör din syster ta kontakt med beskattningsmyndigheten där hon bor i USA och se till att dubbelbeskattningen undanröjs. Mvh Mattias Dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och USA finns på https://lagen.nu/1994:1617
Lawline RådgivareRådgivare