Avtalsbrott vid borgensavtal

Hej. Min far har gått i borgen för topplån på min bostadsrätt Nu är vi osams och han hotar med att dra in borgen. Kan han göra det? Jag betalar mitt lån och har inte missat någon betalning. Vad kan han göra? Mvh Ulrika

Lawline svarar

Tack för din fråga. Borgensavtalet är ett avtal mellan borgenären - långivaren - och borgensmannen - din far. Avtalet har ingenting med dig att göra, förutom att din far kanske åtagit sig detta för din skull. Om han har gått i borgen och sedan inte skulle infria sitt löfte att betala när och om långivaren begär betalning av honom, föreligger ett avtalsbrott. För detta kan han bli skadeståndsskyldig om långivaren går till domstol med ärendet. Dessutom kan långivaren via kontakt med antingen domstol (genom en fullgörelsetalan) eller Kronofogdemyndigheten (genom begäran om handräckning) tvångsvis få din far att betala. I stället för att göra detta kan långivaren givetvis kräva betalning av dig, vilket denne troligtvis föredrar. Beroende på om det är enkel borgen eller proprieborgen (borgen såsom för egen skuld) måste långivaren antingen försöka få betalt av dig först, eller så kan denne lika gärna vända sig till din far. Vilken sorts borgen det är fråga om framgår av borgensavtalet. Om din far betalar får han en fordran mot dig. Du skriver att betalningarna går bra, och i så fall kommer aldrig något problem att uppstå.
Lars BålmanRådgivare