FrågaKÖPRÄTTKöplagen19/08/2012

Köp av valp

Valpköpare väljer att inte obducera en oförsäkrad valp 12 v, som avlivats av veterinär. Valp var sjuk, men diagnos var inte fastställd. Hur blir det då med säljarens bevisbörda? Säljare får inte kräva obduktion och ska bevisa felet.

Lawline svarar

Hejsan! Tack för din fråga. Ett djur ses inom juridiken som lös egendom. Min uppfattning är att Ni är två privatpersoner vilket gör att Köplagen (1990:931) (KöpL) är tilämplig ( se https://lagen.nu/1990:931). En valps död kan därför ses som ett fel i varan enligt 17-19 §§ KöpL. Normalt sett är det köparen som måste visa att felet fanns vid köpet enligt KöpL. Men köparen får enligt 20 § KöpL inte åberopa fel som denne antas ha känt till vid köpet. Det krävs i praktiken en undersökning av valpen. Om dödsfallet var en följd av den kända sjukdomen får felet inte åberopas men om sjukdomen inte var känd för köparen samt gav upphov till valpens dödsfall kan felet åberopas. Detta betyder att köparen måste visa sjukdomen fanns vid köpet samt visa att detta gav upphov till valpens död. Om säljaren är en näringsidkare ska denne visa att felet inte fanns vid avlämnandet enligt 20a § Konsumentköplagen (1990:932) (se https://lagen.nu/1990:932). Det räcker därför med att köparen visar att ett fel finns. Lycka till! Mvh Lawline
Lawline RådgivareRådgivare