FrågaKÖPRÄTTKonsumentköplagen18/08/2012
Undersökningsplikt konsumentköp av bil
Hej,
Jag hoppas att ni skulle kunna ta er tid att hjälpa mig med ett ärende gällande en reklamation, och vilka rättigheter jag har.
Det gäller en bil jag har köpt över nätet.
Enligt beskrivningen skulle bilen som var av märket Cadillac vara en bil med 7 sittplatser vilket visade sig senare att vara en med 5 sittplatser. I och med att jag inte hade behov av extra sittplatserna så har jag inte lagt märke till det först efter drygt 2 år när jag skulle sälja den. Jag använder mig självfallet av samma beskrivning som ***** hade när de sålde bilen och skulle vissa spekulanten hur man fäller upp sittplatserna längst bak. Jag hittade inga..
Jag kontaktade ***** kundtjänst omgående och enligt de skulle jag reklamera detta vilket jag gjorde direkt och fick följande svar..
”Tack för ditt mail.
Tyvärr måste reklamationen avslås med hänvisning till undersökningsplikten.
***** reserverar sej även för ev tryckfel i objektsbeskrivningen.
Mvh. ……….”
När det gäller undersökningsplikt så tycker jag att man ska kunna litar på säljaren och deras skyldighet att leverera rätt vara enligt beskrivningen. Det är inte alltid man har möjlighet eller rätt kunskap att undersöka om en vara uppfyller alla finesser och funktioner köparen utlovat.
Reservation för eventuell tryckfel kan man i viss mån acceptera om det förekommer på ett eller två ställen i beskrivningen men inte tre gånger. Se bifogad fil.
Jag kontaktade ***** igen och förklarade situationen lite närmare och från min synvinkel men kom inte riktigt fram till något. ***** har säkert jurister och pratar om konsumentköplagen hit och dit och annat som inte är begripligt för mig. Nu undrar jag om jag har någon chans att kräva rättelse från ***** eller ska jag glömma allt.
Tacksam om ni kan hjälpa mig med er vägledning.
Med vänlig hälsning
Lawline svarar
Lawline RådgivareRådgivare