FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/08/2012

Samägande hund

Hej! Min Fråga gäller min dotters hund. När den köptes för 6 år sedan betalade hon 15000 med egna pengar men hennes dåvarande pojkvän var snabb att skriva på köpekontraktet. Nu är separationen ett faktum och han har tagit hunden, som för övrigt ALLTID bott hos min dotter( de har delat på sig ett par ggr) samt att hon betalat alla veterinärskonstnader och alltid skött hunden. Han had dock betalar försäkringen, ett tag. Det finns papper på att min dotter tagit ut dessa pengar och hunduppfödaren är oxå bevis på att hon betalat och att de köpt hunden gemensamt. Vad gör vi? Advokat rekommenderar att stämma genim kronofogden, hävda samäganderätt?? Ingår hunden i sambolagen?? hört såå olika! Vi saknar alla lilla vovven!!! Hon har blivit biten oxå när hussen tog hunden för han bor hos annan kille som har en annan hund och de tycker ej om varandra...Hjälp oss!!

Lawline svarar

Hej och tack för att vänder dig till lawline. En hund är inte att betrakta som varken bostad eller bohag enligt sambolagens 3 § och faller därför inte inom den regleringen. Precis som advokaten har rekommenderat har ni nog störst möjlighet att hävda samäganderätt enligt Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt. Om båda parter varit med och betalat hunden och syftet var att denne skulle ägas av parterna tillsammans uppkommer automatiskt samäganderätt, svårigheten blir istället ofta att bevisa detta när endast ett namn står på köpekontraktet. Det låter dock som att din dotter har goda bevis på att hon faktiskt har betalt för hunden och hon bör därför stämma in genom kronofogden. Se mer i samäganderättslagen https://lagen.nu/1904:48_s.1 Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare