FrågaKÖPRÄTTKonsumentköplagen17/08/2012
Rätt till påföljder enligt konsumentköplagen vid modifiering av vara
Hej, för någon vecka sedan köpte jag ett grafikkort. När jag fått detta tog jag bort en liten plåtbit på kylaren till kortet som mest har en estetisk funktion.
Några timmar senare visade det sig att grafikkortet defekt.
Jag skickade in kortet till CDON's verkstad efter kontakt med CDON och de makulerade fakturan.
Några dagar senare fick jag svaret att deras serviceverkstad och tillverkaren inte tar emot modifierade kort och att de ska skicka tillbaka det defekta kortet tillsammans med en ny faktura. Jag klargjorde att jag ville reklamera kortet enligt konsumentköplagen och att borttagandet av plåtbiten omöjligt kan ha orsakat defekten.
Deras svar är att de agerat enligt konsumentköplagen och ASUS regler och att deras beslut består.
Min fråga är om de agerat korrekt?
Lawline svarar
Erik LindgrenRådgivare