FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende17/08/2012

Ska markägare eller arrendator stå för kostnaden vid översvämning

Arrenderar en tomt av förening.Tomten gränsar till en å som svämmade över i våras. Skall bekosta en vall för ca 20-25 tusen kronor.Vem skall stå för kostnaden ? jag eller föreningen.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det är svårt att ge något exakt svar på din fråga då jag inte vet vilken typ av arrende det rör sig om. Jordabalken, som är tillämplig lag, är dessutom sparsam med information som gäller just kostnadsfördelning mellan arrendator och markägare. Rent allmänt kan noteras att 8 kap 10 § i jordabalken stadgar att, för det fall arrendestället minskas eller försämras genom vattenflöde, jordras eller annan sådan händelse som arrendatorn inte är vållande till, så kan arrendatorn ha rätt till skälig nedsättning av arrendeavgiften. Han har också möjlighet att säga upp avtalet om förändringen ej är av ringa betydelse. Det nu nämnda gäller för alla typer av arrenden och ger visst stöd för att du kan ha rätt till ersättning om det skulle bli så att du får stå för kostnaden för vallen. Rör det sig om ett jordbruksarrende stadgar 9:15 jordabalken att arrendatorn har en skyldighet att vårda och underhålla arrendestället. En tolkning av detta ger visst stöd för att arrendatorn ska stå för vissa kostnader. Om detta gäller mer än det ordinarie underhållet är oklart. Jag skulle råda dig att ta kontakt med en jurist som är specialiserad på fastighetsrätt för att få ytterligare klarhet i frågan. Lycka till! Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare