FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/08/2012

Påminnelsefaktura

Hej! Jag undrar vad det finns för formkrav på påminnelsefaktura som skickas ut till mig som kund? Ett kreditföretag jag har en maildiskussion med hävdar att de inte behöver skriva ut sista betalningsdatum eftersom det är underförstått att påminnelsen ska betalas omgående. Det står inte ens att den ska betalas omgående, eller att den skickas vidare till inkasso 10 dagar efter fakturadatum. Kreditföretaget hävdar att de följer formkrav för betalningspåminnelser, därav min fråga.

Lawline svarar

Hej, I Sverige råder i princip avtalsfrihet, dock med vissa lagstadgade undantag till fördel för t.ex. konsumenter. Det finns inte någon lagstadgad skyldighet för en borgenär att skicka påminnelsefaktura, förutsatt att man inte avtalat om det med gäldenären. Slutsatsen är alltså att påminnelsefakturor inte är obligatoriska och att någon rättslig reglering inte gäller ang. formkraven för dessa. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare