Lawline svarar
Hej och tack för din fråga!
I och med att du är konsument och försäljaren näringsidkare blir konsumentköplagen (KKL) tillämplig på själva köpet. Vid fel i en vara ges säljaren möjlighet att i första hand avhjälpa felet eller erbjuda omleverans (se https://lagen.nu/1990:932#P22aS1).
28 § KKL stadgar att, för det fall omleverans eller avhjälpande inte sker inom skälig tid efter reklamationen, köparen har rätt antingen till prisavdrag motsvarande felet eller hävning av köpet. För att ha rätt till hävning krävs dock att felet är av väsentlig (stor) betydelse för köparen.
Köparen kan också ha rätt till skadestånd för den skada man lidit genom säljarens dröjsmål. Säljaren behöver dock inte betala skadestånd om denne kan visa att det har funnits ett hinder som har gjort det omöjligt att leverera varan.
I ditt fall framgår det av frågan att du är i stort behov av en dator för att kunna bedriva dina studier. Bedömningen av om felet är av väsentlig betydelse ska dels ske med utgångspunkt i vad felet betytt för just dig, men även vilken betydelse det skulle anses ha för en "normal" konsument. Med beaktande att datorer spelar en allt större roll i dagens samhälle och med viss reservation för hur länge säljaren dröjt med omleveransen av en ny dator är min uppfattning att du troligtvis har rätt att häva köpet. Om hävningsrätt inte skulle föreligga torde du åtminstone vara berättigad till prisavdrag. Att du valt att köpa varan med avbetalning har ingen betydelse för möjligheten att häva köpet enligt KKL.
Vänligen,