Samäganderätt

Jag och min x-fru köpte en bostadsrätt för ca 1 miljon 2007. 2008 skilde vi oss och skrev under bodelningsavtal. Vi äger 50% var av lägenheten. Jag bodde kvar med vår yngsta dotter och har ensam betalat hyra och alla lån. Nu när jag vill sälja lägenheten har värdet gått upp till 1.4 miljoner. Hon vill ha hälften av värdestegringen trots att jag ensam har stått för alla kostnader. Har hon rätt till det, eller har hon bara rätt till hälften av vad vi köpte lägenheten för? Gäller det värde som gällde vid bodelningen?

Lawline svarar

Hej. Ni äger bostadsrätten tillsammans. Huvudregeln när det gäller samägande är att alla andelar är lika stora om inte annat kan visas. Det står i 1§ i Lag om samäganderätt (https://lagen.nu/1904:48_s.1). Du måste alltså visa att du har betalt mer än din x-fru. Lyckas du inte med det gäller huvudregeln och ni delar försäljningssumman lika. Om ni kommer fram till att du har betalt exempelvis 70% av lägenheten så ska du även ha 70% av försäljningssumman.
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare