FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt15/08/2012

Sälja lägenhet till under marknadspris

Hej, Vi tänkte sälja vår bostadsrätt till våran enda dotter. Kruxet är att vi skulle vilja sälja den till det inköpspriset som vi gav 2008 och inte till det den är värderad till idag. Vad händer rent skattemässigt för våran del och för hennes del?

Lawline svarar

Hej, tack för att ni vänt er till oss på Lawline! För er del blir skatteffekten marginell. Om ni säljer lägenheten till samma pris som ni köpte den för kommer ni följdaktligen inte göra någon vinst. Följden blir att ni inte kommer få betala någon vinstskatt. Man måste inte sälja en bostad till marknadspris. För er dotter blir de framtida skatteeffekterna desto mer kännbara. Det inledande köpet genererar inga skatteeffekter utan dessa inträffar först när hon i framtiden säljer lägenheten. Om hon då säljer lägenheten till marknadspris kommer hennes vinst antagligen bli ganska stor eftersom hon köpte lägenheten till under marknadspris. Således blir vinstskatten relativt kännbar. Man kan säga att hon får betala den vinstskatten ni skulle ha betalt om ni sålt lägenheten till henne till marknadspris. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare