Fråga om samägande av fastighet samt avtalstolkning

En fritidsfastighet ägs gemensamt av två syskon. Inför en nybyggnation som görs av person A skrivs ett "samägarkontrakt" där A får äga sin egna nybyggnation men övriga tillgångar tilldelas B. Då A läser detta kontrakt inser denne att B övertagit hela fastigheten utan ersättning och skriver därmed inte under kontraktet. Nybyggnationen genomförs dock trots denna insikt. Gäller kontraktet eller ska de skriva ett nytt nu ett antal år senare?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, *Inget formkrav för avtal* I svensk rätt finns det (förutom vissa lagstadgade undantag) inte något krav på att avtal ska vara skriftliga. Det faktum att kontraktet du nämner inte är påskrivet är alltså inte avgörande för frågan om ett avtal enligt kontraktets ordalydelse kommit till stånd eller ej. Det skulle mycket väl kunna vara så att ett avtal ändå anses ha kommit till stånd, oaktat det icke påskrivna kontraktet. Däremot torde det skriftliga kontraktet i sig inte kunna ses som giltigt i och med avsaknaden av underskrift. *Föreligger ett giltigt avtal?* Utan att veta exakt vad som står i avtalet, samt hur diskussionerna om detsamma varit är det inte möjligt att ge något absolut svar på om A och B har ett avtal eller inte. Dock kan ett antal hållpunkter ges som kan tyda på antingen det ena eller andra: _Den gemensamma partsviljan_ - Har A och B varit överens om hur deras egendomsförhållanden vad gäller fastigheten skulle regleras i och med tillbyggnaden? Det som talar för att så varit fallet är att kontrakt skrivits och att A inte förrän efter ett antal år gjort gällande att han inte är nöjd med resultatet. Det som talar mot att avtal enligt kontraktet kommit till stånd är givetvis att detta aldrig skrivits under. Om man kommer fram till att A och B inte hade någon gemensam partsvilja vid tidpunkten för nybyggnationen är det troliga att även denna skulle anses ägas av båda med lika delar (med viss reservation för hur stora insatser A och B bidragit med). Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare