FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/08/2012

Åtgärder vid fel i vara

Hej Lawline, Har köpt en båt från -92 för 44.000 av en privatperson "i befintligt skick". Vid min besiktning av båten såg jag att skrovet var reparerat. Säljaren försäkrade både muntligen vid besiktningstillfället samt i annonsen att skrovet inte läckte, och han visade kvitto på att skadan reparerats en månad tidigare av ett företag inom marinbranchen. Det visade sig efter köpet att reparationen inte var korrekt utförd och att båten läckte. Vilka möjligheter har jag att kräva kompensation av antingen säljaren eller av företaget som utförde reparationen?

Lawline svarar

Hej, I köplagens (KöpL) 30 § stadgas att om en vara är felaktig och felet inte kan anses bero på köparen, eller något förhållande på dennes sida, har köparen rätt till åtgärder mot säljaren. Vad som kan anses utgöra ett fel i en vara som sålts i befintligt skick uppräknas i 19 § KöpL. I 19 § föreskrivs att varan ska anses felaktig om: 1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet, 2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller 3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. Eftersom säljaren i ditt fall försäkrat dig om att båten inte läckte, både muntligt och genom annonsering, blir ovanstående bestämmelse tillämplig och varan kan anses felaktig. Du har således rätt att vidta åtgärder mot säljaren. För att få utkräva dessa åtgärder krävs dock att du inom två år, från det att du mottog varan, reklamerar varan (alltså meddelar säljaren om att den är felaktig). De åtgärder som är möjliga i ditt fall är avhjälpande, prisavdrag eller hävning av köpet. Avhjälpande skulle innebära att säljaren rättar till felet på båten, utan att du som köpare drabbas av fler kostnader (se 34 § KöpL). Annars kan prisavdrag krävas. Du ska då få tillbaka det du kan anses ha betalat för mycket för båten i felaktigt skick (se 37-38 §§ KöpL). Hävning av köpet är också en möjlighet - det vill säga att båten återgår till säljaren och du får dina pengar tillbaka. Detta kan dock, enligt 29 § KöpL, endast krävas om avtalsbrottet som säljaren begått är av väsentlig betydelse för dig som köpare och säljaren insett eller bort ha insett detta. I ditt fall kan förmodligen hävning krävas mot säljaren på grund av hans uttalanden före köpet. Gällande krav mot reparationsföretaget är det säljaren som får vända sig mot detta för utkrävande av ersättning för de kostnader som han tvingas stå till svars för gentemot dig. Köplagen hittas här: https://lagen.nu/1990:931 Med vänlig hälsning
Elin SjörénRådgivare