FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt13/11/2006

Reklam via Email

Vad säger egentligen lagen om att marknadsföra sitt företags tjänster via e-post? Det är ju (vad jag vet) okej att marknadsföra sig med direktreklam via vanlig post och eventuellt också via fax (restauranger skickar dagens lunch-menyer m.m). Men det verkar vara mer regler för e-post. Spam och andra massutskick är väl till exempel inte tillåtet i Sverige, och nyhetsbrev måste väl godkännas av mottagaren? Men om man skickar direktmail med erbjuden om tjänster till vissa utvalda företag - är det ok? Eller vad gäller egentligen? Är det skillnad mellan privatpersoner och företag också?

Lawline svarar

Hej. Reglerna för marknadsföring via exempelvis email skärptes år 2004 till följd av ett EU-direktiv. Lagreglerna återfinns numera i Marknadsföringslagens 13 b-d § (se http://lagen.nu/1995:450). Detta innebär att huvudregeln är att det är förbjudet att skicka email-reklam till fysiska personer om de inte godkänt detta i förväg. Det finns dock ett undantag. Du behöver inte ett godkännande i förväg om ett kundförhållande redan finns och personen inte motsatt sig att dennes email används i marknadsföringssyfte och marknadsföringen avser näringsidkarens egna samt likartade produkter som konsumenten tidigare handlat och konsumenten enkelt samt kostnadsfritt kan motsäga sig vidare reklam. Det skall dessutom finnas en giltig adress i reklamutskicket till vilken personen kan skicka en begäran att marknadsföringen skall upphöra (detta gäller även för juridiska personer till skillnad från 13 b § som endast gäller fysiska personer). Mvh/
Rådgivare