FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/08/2012

Fullmakts giltighet vid namnbyte

Gäller en fullmakt efter giftemål? Tex; jag har fått fullmakt att sälja en båt som ägs av mig och min fd. Jag har skrivit under med Karlsson men byter namn till Svensson innan uppdraget är slutfört? Fungerar den gamla fullmakten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det du undrar finns inte reglerat någonstans i lagen så vitt jag kan hitta. Vad jag tror gäller i ditt fall är att du kan använda fullmakten om du samtidigt med ett vigselbevis, personbevis eller dylikt kan styrka att du tidigare hetat Karlsson. En fullmakts syfte är att utfärda en rätt för person A att företräda person B, och du är ju fortfarande samma person om än med ett annat efternamn. För att helt och hållet vara på den säkra sidan skulle jag rekommendera dig och din fd att skriva en ny fullmakt där du omnämns som Svensson. Hoppas mitt svar kunde hjälpa dig! Med vänliga hälsningar, Lovisa Falkman.
Lawline RådgivareRådgivare