Förändring av anställningsvillkor

Hej Min arbetsgivare vill sänka min timlön med 5 kr, jag undrar om de har rätt att göra detta och om jag måste skriva under det nya anställningskontraktet. De hävdar att de har skrivit fel timlön i mitt första avtal, och de sätter lönen utifrån ålder (enligt kollektivavtalet, jag är inte medlem i facket de har kollektivavtal med. De har satt en lön på mig som gäller från 24 år, fast jag är ett par år yngre. Vad händer om jag inte vill skriva på det nya kontraktet, har de rätt att sänka min lön utan mitt medgivande fast det är de som har skrivit fel och vi trots allt ingått ett kontrakt med den högra lönen?

Lawline svarar

Hej Michaela, Tack för din fråga. Den rättsliga utgångspunkten i relationen mellan en anställd som ej är medlem i ett fackförbund (utomstående arbetstagare) och en arbetsgivare är att avtalsfrihet råder. Har man kommit överrens om att vissa anställningsvillkor skall gälla vid avtalets ingående så är alltså utgångspunkten att detta är bindande för parterna. Arbetsdomstolen (AD) har dock ofta tolkat kollektivavtal så att de även skall gälla för utomstående arbetstagare. Man menar då att AD konstaterar att arbetsgivaren är rättsligt förpliktigad att följa ett kollektivavtal för att inte begå kollektivavtalsbrott gentemot arbetsgivarorganisationen, detta kallas _principen om kollektivavtalets normerade verkan_. Innebörden av kollektivavtalets normerande verkan för utomstående arbetstagare är att de, om ej annat har avtalats, kan man göra anspråk på de generella villkor som gäller för en kategori av arbetstagare. Min tolkning av detta är att om annat har avtalats så har det gällande kollektivavtalet ej en normerande verkan för den utomstående arbetstagaren. Här finns det dock en begränsning av avtalsfriheten och det handlar om att en arbetsgivare aldrig får ingå avtal med en arbetstagare som strider emot god sed på arbetsmarknaden eller emot diskrimineringsförbuden. I ditt fall borde en lön som ligger 5kr högre inte strida mot något av dess krav. Vad har man då för möjlighet att ändra det gällande avtalet? Om en arbetsgivare ensidigt ändrar en anställds anställningsvillkor saknar det verkningar. Önskar någon av parterna att befria sig från de avtalade skyldigheterna så måste man försöka komma överrens med motparten. Lyckas man inte med detta återstår endast möjligheten att säga upp anställningen i kombination med erbjudande om anställning på förändrade villkor. Om arbetsgivaren säger upp anställningen så måste detta alltid respektera kraven i Lagen om anställningsskydd (LAS). Vad gäller då förändring av lön har man i AD:s dom (1994:122) konstaterat att detta kan åstadkommas på tre sätt. Arbetsgivaren kan endast ändra lönen ensidigt om det finns stöd i gällande rätt eller i avtal. Här måste du läsa igenom ditt anställningsavtal och verifiera om det finns några villkor angivna som kan ge honom stöd för att ändra din lön. Det andra alternativet är att träffa ett nytt kollektivavtal med det fackförbund som den anställde tillhör. Det tredje alternativet som blir mest relevant i ditt fall är att arbetsgivaren och den anställde träffar avtal om löneförändringen under förutsättning att detta avtal inte står i strid med bindande kollektivavtal. Vilket din arbetsgivare i detta fall hävdar att det gör. Här är dock viktigt att påpeka att arbetsgivaren inte kan göra sig skyldig till brott mot kollektivavtal som gäller mellan honom och ett fackförbund som den anställde inte tillhör. Detta innebär att arbetsgivaren inte riskerar att begå kollektivavtalsbrott i detta fall då du inte är medlem någon arbetstagarorganisation/fackförbund. Om din arbetsgivare inte kan ändra lönevillkoren på något av dessa tre sätt så återstår endast möjligheten att säga upp din anställning. Då måste din arbetsgivare respektera både saklig grund kravet och turordningsreglerna i Lagen om anställningsskydd (LAS). Jag hoppas att detta svar har gett dig lite vägledning om vad som gäller. Jag råder dig ändå att gå med i facket då de i framtiden kan hjälpa dig med dessa frågor och eventuellt driva ditt fall vidare. Lycka till! Med Vänlig Hälsning Emily
Emily TepplerRådgivare