FrågaKÖPRÄTTKöplagen05/08/2012

Rätt att häva köp vid försenad leverans?

Hej, Jag köpte en vara på blocket och jag och säljaren avtalade att varan skulle vara framme nästa dag eftersom jag sedan åkte iväg på en längre resa. (Jag stod för fraktkostnaden) Varan kom inte på avtalad dag och jag kan nu inte få någon användning av varan. Jag vill nu häva köpet, skicka tillbaka varan och begära mina pengar tillbaka. Vilka rättigheter har jag?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Eftersom jag förutsätter att du har köpt varan av en annan privatperson är det köplagen (KöpL) som reglerar dessa frågor. Köplagen hittar du här: https://lagen.nu/1990:931. Enligt 3 § är KöpL dispositiv, vilket innebär att parterna har rätt att avtala om villkor som avviker från KöpL. Enligt KöpL 22 § gäller att om en vara avlämnas för sent, och det inte beror på köparen, får köparen enligt 23-29 §§ kräva fullgörelse eller häva köpet. Köparen kan dessutom kräva skadestånd. Enligt 25 § får köparen häva köpet (varan skickas tillbaka till säljaren och du får dina pengar tillbaka) om det sena avlämnandet är av väsentlig betydelse för köparen, och säljaren kände till eller borde insett detta. Enligt KöpL 27 § har köparen även rätt till ersättning (skadestånd) för den förlust köparen lidit på grund av säljarens dröjsmål, om säljaren inte kan visa att förseningen berott på ett hinder utanför säljarens kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Enligt KöpL 29 § måste meddelande om hävning eller skadestånd lämnas inom skälig tid från avlämnandet. Jag vill dock påpeka att för att hävning ska bli aktuellt krävs det att avlämningen av varan verkligen kan anses ha skett försent. Om varan transporteras till köparen inom en och samma ort anses varan vara avlämnad när den överlämnas till köparen, dvs. när du fick den. Om varan transporteras till annan ort anses avlämnandet ske när varan lämnas över till den transportör som ska sköta transporten av varan. Detta innebär alltså att säljaren kan anses ha avlämnat varan i tid, trots att leveransen blivit försenad (t.ex. om transporten tagit längre tid än säljaren skäligen kunnat räkna med). Vänligen Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare