Samäganderätt av fastighet

Min morfar skrev över släktgården på mig och min syster innan han dog. Min syster köpte en egen stuga för ett par år sedan och har inte varit i vår gemensamma sedan dess. Hjälper hennes brist på engagemang och ansvar för det gemnsamma mig på något sätt om jag vill ta över/köpa hennes halva?

Lawline svarar

Hej, När en fastigeht ägs gemensamt som i ert fall blir lagen om samäganderätt (https://lagen.nu/1904:48_s.1) tillämplig. Om det är så att din syster inte frivilligt vill sälja sin halva till dig kan du enligt 6 § i samäganderättslagen ansöka om att fastigheten ska säljas på offentlig auktion och då köpa hennes halva. Om din syster då vill hindra en sådan försäljning måste hon visa synnerliga skäl för att den inte ska ske. Eftersom hon som du säger inte vistas på fastigheten bör detta alltså vara en väg att gå. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare