FrågaAVTALSRÄTTGåva01/08/2012

Gåva av del av fastighet

> Hej! > > Jag undrar hur man ska gå tillväga när vi vill skriva in mig på > fastigheten jag och min man bor i? > Han står som ensam ägare idag men vi står båda på lånet Vi vill alltså > endast ändra på ägandeskapet av huset > > Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline för din fråga. Det framgår i er fråga att ni redan delar på bolånen som är knutna till fastigheten så bankens inblandning kan vi bevisligen ignorera. Det ni behöver göra är att din man upprättar ett gåvobrev i vilket han ger dig hälften av fastigheten som gåva. Sedan 1 oktober 2011 måste en gåva av fastighet registreras hos Skatteverket. Ett skuldebrev mellan er kan också bli aktuellt i syfte att reglera kontantinsatsen. Till slut måste ändringen i fastighetsägandet registreras hos Lantmäteriet. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare