Häva leasingbilköp

Rätt att häva leasingbilköp mellan näringsidkare pga dolt fel (salvage, väsentligt krockad bil. Vad gäller? Hur går man tillväga? Köpet gjordes för 3 år sedan av en bilfirma som importerat från USA utan att informera om ovan.

Lawline svarar

Hejsan! Då du som privatperson köper en bil av en bilfirma gäller konsumentköplagen (se https://lagen.nu/1990:932) Frågan om varan är felaktig skall bedömas vid varans avlämning d.v.s. då du fick bilen. Enligt lagen anses fel som visar sig inom 6 månader från avlämnandet funnits redan då. Föreligger ett fel måste köparen reklamera detta inom skälig tid för att få åberopa felet. För att få häva köpet krävs att felet är av väsentlig betydelse för köparen eller att ett avhjälpande eller omleverans inte kan utföras eller inte utförs inom skälig tid. Säljaren har m a o oftast rätt att avhjälpa felet eller att leverera en ny bil innan hävning aktualiseras. Det är med andra ord inte helt lätt att häva köpet. Å andra sidan har du alltid rätt att få fel som förelegat redan vid själva köpet avhjälpta, vilket dock ibland kan vålla bevissvårigheter. MVH
Lawline RådgivareRådgivare