Säljares felansvar när leverantören inte godtar reklamation.

Jag har köpt ett antal särskilt framtagna behållare till förvaring och matning med mjölkersättning till mina barn. Då jag använder dem faller locken sönder i två runda delar. Butiken hävdar att det inte är fel på behållarna då locken ska vara möjliga att plocka isär i två delar för att fästa en napp i mitten. Men är det inte fel på varan om det är så lätt att dela locken i två delar att de faller sönder vid normal användning? Butiken hävdar att leverantören inte godkänner reklamationen och att de därför inte kan göra något för att hjälpa mig.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Av vad jag kan utläsa från din fråga (jag antar att du har köpt behållarna i egenskap av konsument) så föreligger fel i varan eftersom att den inte går att använda på ett ändamålsenligt sätt (16 § Konsumentköplagen, https://lagen.nu/1990:932). Butiken har bevisbördan gällande felets uppkomst under de första sex månaderna efter köpet (20 a § Konsumentköplagen). Butikens hänvisning till att reklamationen inte kan godtas eftersom att deras leverantör inte godtar reklamationen saknar helt relevans för felansvaret. Du har slutit ett köpavtal med butiken, inte dess leverantör. Att butiken sen har problem med sitt avtal med leverantören är inte ditt problem. Du får alltså kräva avhjälpande, omleverans (båda dessa ifall det kan ske utan oskälig kostnad för butiken), prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet (22 och 26 §§ Konsumentköplagen). Om köpet hävs har du även rätt till ersättning för ev. merkostnader som felet har inneburit (ex. transport till/från butiken, inkomstförlust, mellanskillnad för täckningsköp etc.) se 30-33 §§ Konsumentköplagen. Med vänlig hälsning
Sebastian WallinRådgivare