FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/07/2012

Saklån - vårdplikt och preskription

Hej, För snart 20 år sedan lånade jag en relativt billig synthesizer av en bekant. Den har stått i en musiklokal och åldrats på ett naturligt sätt som elektronik gör. För ett par år sedan fungerade den inte längre p.g.a. eroderade kretsar och normalt slitage och var alldeles för dyr att laga (ingen gör sånt längre), så den kasserades i en utrensning av gammal trasig uttjänt studioutrustning och annan elektronik. Denne bekant har inte hört av sig under alla dessa år och vi har heller inte umgåtts. För ett tag sedan stötte jag på honom på stan och han nämnde att han nu ville ha tillbaks den gamla synthesizern. Vad gäller enligt lagen. Borde inte denna utlåning vara preskriberad efter så lång tid? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Enligt 2 § preskriptionslagen preskriberas fordringar normalt efter 10 år. Bestämmelsen täcker dock bara in just fordringar, dvs sådana fall då det rör sig om pengar. I ditt fall handlar det om en synthesizer och därför blir reglerna om preskription inte tillämpliga. Din väns rätt till synthesizern, som är en sk sakrätt, kommer alltså aldrig att preskriberas. Den som lånar något har enligt en bestämmelse i 11 kap 1 § handelsbalken en skyldighet att se till så att föremålet inte skadas eller går sönder under lånetiden. Den som lånar något åläggs alltså en vårdplikt. Bestämmelsens lydelse ger intrycket av att vårdplikten är absolut, men bör snarare läsas som att låntagaren ska ersätta endast sådana skador på föremålet som uppkommit på grund av dennes vållande (se t.ex. rättsfallet NJA 1953 s. 409). Om de eroderade kretsarna nu berodde på normalt slitage som du säger borde du enligt min uppfattning inte kunna hållas ansvarig för detta. Du skulle kanske gjort bäst i att fått tillåtelse från din bekante innan du kasserade synthesizern, men om nu värdet på den var relativt lågt och dessutom sjunkit ytterligare på grund av slitage som skett utan din påverkan anser jag det vara tveksamt om detta kunde krävas av dig. Hoppas detta gav svar på din fråga. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare