Rätt att ha kvar anställningen

Hej, Har fått beviljat tjänsteledigt som arbetsledare för ett snabbmats kedja, men nu har den beviljade tjänsteledigheten gått ut i tid, men varken någon av oss har sagt upp mig. Vi har heller ingen kontakt, förväntningarna har ju varit att jag inte skall komma tillbaks. Men som sagt jag är inte uppsagd. Har jag rätt att komma tillbaks efter den beviljade tiden? Om ingen har hört av sig till den andre?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Lagen (1982:80) om anställningsskydd, LAS, är tillämplig, eftersom att du, trots att du är arbetsledare, inte har en företagsledande eller därmed jämförlig ställning. Jag utgår från att du är tillsvidareanställd och inte visstidsanställd. Anställningsavtal som gäller tills vidare kan sägas upp av arbetsgivaren eller arbetstagaren för att upphöra efter en viss uppsägningstid, 4 § 2 st. LAS. Uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara skriftlig, 8 § 1 st. LAS. Med andra ord har din anställning inte upphört om inte din arbetsgivare har skickat ett skriftligt meddelande om uppsägning till dig. Om det emellertid exempelvis var så att du själv skulle se till att inställa dig på arbetsplatsen, beredd att börja arbeta, när tjänstledigheten var slut, men att du, trots detta, inte gjort det, kan det vara värre. Då har du gjort dig skyldig till ett brott mot en förpliktelse i anställningen. Då kan arbetsgivaren ha rätt att säga upp dig. Men, som sagt, har han ännu inte gjort detta, har du kvar din anställning. En anställning varar för övrigt dessutom under uppsägningstiden. Är du mån om att ha kvar arbetet, rekommenderar jag dig att vara öppen och hålla dig väl med arbetsgivaren. LAS hämtad från lagen.nu
Lars BålmanRådgivare