FrågaKÖPRÄTTKöplagen27/07/2012

Säljarens möjligheter vid fel i vara

Hej. Det här är en fråga om bilförsäljning. Jag har sålt min bil för en månad sedan och köparen ringde ganska omgående efter att ha köpt bilen av mig. Han sa att bilen var trasig efter att han kört på motorväg. Den visade inga som helst felkoder innan köp och den har använts varje dag innan köpet och fungerat. Nu är bilen inlämnad på en verkstad och han påstår att motorn behöver bytas helt, en kostnad på mer än vad jag sålde bilen för (21000:-). Hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, Köplagen är tillämplig på din frågeställning. I denna lags 30 § föreskrivs att om en vara (i ditt fall en bil) är felaktig och felet inte beror på köparen, eller någonting på dennes sida, har köparen rätt till att kräva bland annat prisavdrag eller hävning av köpet. Vad som kan anses utgöra ett fel i varan, och som ger köparen rätt till åtgärder, definieras i köplagens 17-19 §§. 19 § rör begagnade varor och är kanske därför mest tillämplig i ditt fall. I denna bestämmelse nämns att även om en vara säljs i ”befintligt skick” (begagnad) är varan att anse som felaktig om den inte stämmer överens med det säljaren utlovat. Den är också att se som felaktig om säljaren undvikit att upplysa om ett väsentligt fel på varan eller om varan är i väsentligt sämre skick än vad köparen, med hänsyn till varans pris, kunnat förutsätta. Mycket beror således på vad som är avtalat er – säljare och köpare – emellan. Dessutom har det betydelse om köparen låtit bli att undersöka varan före köpet och om han skulle ha upptäckt felet vid en sådan undersökning. Ett fel som hade kunnat upptäckas före köpet får nämligen inte åberopas i efterhand. Av dina uppgifter framstår det dock som att felet varit dolt för både dig och köparen vid köpetillfället. Således hade det förmodligen inte kunnat upptäckas före köpet – om felet ens fanns då. Det stadgas i köplagens 21 § att frågan om varan är att anse som felaktig ska bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den övergår i köparens ägo. Säljaren svarar för sådana fel som funnits vid övergången men som visar sig först senare. Kan köparen av bilen således bevisa att felet funnits redan innan han övertog den måste du som säljare stå för felet. Åtgärden som då kan komma ifråga är prisavdrag på bilen (se 37-38 §§ i köplagen). Hävning av köpet (bilen återgår till dig och betalningen återgår till köparen) får endast företas om du som säljare begått ett avtalsbrott som varit av väsentlig betydelse för köparen och som du som säljare känt till – detta kan inte anses vara fallet här, eftersom bilen fungerat väl före köpet. Kan du således bevisa att felet måste ha uppkommit först senare, när köparen redan övertagit bilen, har köparen inte rätt till några åtgärder. Kanske kan verkstaden kontrollera när felet uppstod. Annars har alltså köparen rätt till prisavdrag och eventuellt också skadestånd för den skada han lidit till följd av felaktigheten på varan. Köplagen hittas här: https://lagen.nu/1990:931 Med vänlig hälsning
Elin SjörénRådgivare