FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/07/2012

Uppsägning av bostadslägenhet under andrahandsuthyrning

Det är såhär att jag har fått provanställning på annan ort, vilket är ett rimligt skäl att få hyra ut i andrahand, dock under en tidsbegränsning på max 6 månader. Om jag nu får en vidare anställning på detta arbete efter provanställningen vill jag givetvis arbeta kvar där och vill flytta från min nuvarande lägenhet. Problemet blir att jag inte kommer att klara av två hyror samtidigt. Kan personen som bor i andrahand bo kvar och betala hyran som gäller för uppsägningstiden? Alltså om jag säger upp min lägenhet 3 månader efter att andrahandshyresgästen flyttat in och de återstående 3 månaderna blir uppsägningstiden om vi kommer överens om detta?

Lawline svarar

Hejsan! Det ska inte vara några problem. Eftersom du har rätt till din lägenhet under uppsägningstiden, kommer du även kunna disponera över den på så sätt att du kan hyra ut den till din andrahandshyresgäst. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare