FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/07/2012

Villkorsändring, hyresavtal

Ett andrhandskontrakt, som löper i 1 år, är skriven mellan två parter gällande en hyresrätt. Inflyttningsdatumet är i slutet av augusti. Nu har hyran höjts med 300 kronor, efter att kontraktet är undertecknat. Kan man häva kontraktet och ange ett nytt hyresbelopp som baseras på den numera aktuella hyreshöjningen med 300 kronor. Uppsägningstiden är 3 månader.

Lawline svarar

Hejsan! Avtalet mellan dig och din andrahandshyresgäst gäller. Men precis som situationen är mellan dig och din hyresvärd, har också du i din position som hyresvärd till din hyresgäst rätt att höja hyran. Detta gör du genom att lämna ett meddelande till denne om höjningen. Om höjningen inte skulle godtas av hyresgästen kan du vända dig till hyresnämnden. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare