Försäljning av samägd fastighet på offentlig auktion mot övriga delägares vilja

Hej, Mina syskon och jag fick 1977-78 en fritidsfastighet, vilken vi samäger sedan dess. I gåvobrevet anges hembudsskyldighet. Om någon delägare vill sälja sin andel, så kan övriga delägare förvärva den för taxeringsvärdet. En av delägarna bär sig egenmäktigt åt och avverkar ansenliga mängder vegetation (träd och buskar) som han anser skymma utsikten. Jag har inte ens tillfrågats, och flera delägare anser att han gått för långt. Kan jag framtvinga en försäljning av fastigheten, mot övriga delägares vilja?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Regler om samägande återfinns i lagen om samäganderätt (samäganderättslagen). Av 1 § samäganderättslagen framgår att lagen är direkt tillämplig på egendomsslaget fastigheter. Samäganderättslagen är dock huvudsakligen dispositiv, vilket innebär att delägarna kan åsidosätta samäganderättslagens regler genom ett avtal. I ditt fall har detta gjorts på så sätt att en s.k. hembudsklausul har införts i gåvobrevet från vilket ni härleder er äganderätt. I övriga delar gäller samäganderättslagen. En delägare förfogar fritt över sin andel i den samfällda egendomen, och det är således upp till denne att själv avgöra när en försäljning av andelen ska ske. I ditt fall finns det dock en begränsning i denna rätt: övriga delägare måste erbjudas att förvärva din andel först, innan du får överlåta denna till någon annan. I övrigt har varje delägare jämlikt 6 § samäganderättslagen rätt att hos rätten ansöka att godset för gemensam räkning ska utbjudas till försäljning på offentlig auktion. Du som delägare har alltså möjlighet att ansöka hos rätten, dvs. behörig tingsrätt, att fastigheten ska utbjudas på offentlig auktion om ingen annan delägare är villig att förvärva din andel. Detta kan göras mot övriga delägares vilja, men annan delägare har rätt till anstånd med utbjudandet av fastigheten på offentlig auktion, om denne visar synnerliga skäl för detta, se 6 § samäganderättslagen. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare