Anmälan om föräldraledighet

Hej! Jag ska få barn i början av oktober och har för flera månader sedan meddelat min chef detta. Han har efter detta uttryckt att "jag jobbar så länge jag orkar". Jag funderar på att sluta jobba 1 augusti eventuellt mitten av augusti eller 1 september. Men nu har det framkommit att det finns någon 2 månaders lag som jag ej vetat om. Att jag måste anmäla till min arbetsgivare minst 2 månader innan jag ska ta ut föräldraledighet. Det är ju bara 2 månader kvar tills barnet är beräknat. Måste jag meddela min arbetsgivare nu då och jobba fram tills dess att barnet kommer? Jag har som sagt meddelat min chef och han informerade mig ingenting om dessa 2 månader osv. Vad kan hända ifall jag slutar i samråd med min chef men arbetsgivaren misstycker?

Lawline svarar

Hej! Den 2-månaderslag du menar finns i 13 § föräldraledighetslagen (1995:584). Den regeln säger att den arbetstagare som ska vara föräldraledig ska ”anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början eller, om det inte kan ske, så snart som möjligt”. Du skriver att du meddelat din chef att du ska ha barn i oktober för flera månader sen. Om du till din chef även har angett hur lång tid ledigheten är planerad att vara, beror om du redan har meddelat din arbetsgivare eller inte på vilken ”slags” chef du pratat med. Det kan ju vara så att det är just till din chef man ska göra en sådan anmälan. Är det däremot så att det finns någon annan med uppgift att ha hand om den frågan bör du istället så fort som möjligt anmäla om föräldraledighet till den personen. Du bör alltså så snart som möjligt ta reda på till vem du ska anmäla om föräldraledighet och om det är till någon annan än din chef, även göra en anmälan om det. Kom ihåg att i din anmälan även ange hur lång tid du har planerat att vara ledig. Om du inte än har anmält till arbetsgivaren betyder det att två -månadersperioden börja löpa från och med din anmälan. Gör du den nu i dagarna innebär alltså det att du har rätt att ta ut din ledighet från och med ca. 17/9 2012. Det som händer om man anmäler för sent, dvs. senare än två månader före den tänkta föräldraledigheten, är att arbetsgivaren kan neka ledighet. Men, arbetsgivaren kan också godkänna ledigheten trots att anmälan egentligen skett för sent. Är det så att du har ett fysiskt krävande arbete och inte kan utföra det under din graviditet har du rätt att bli omplacerad till andra arbetsuppgifter. Den rätten gäller dock endast från och med 60 dagar före den beräknade förlossningen (19 § föräldraledighetslagen). För att du ska ha rätt till omplacering krävs också att det skäligen kan begäras att arbetsgivaren omplacerar dig och ger dig andra arbetsuppgifter (20 § 1 st. föräldraledighetslagen). Är omplacering inte möjlig har du rätt att vara ledig om det krävs för att skydda din hälsa och säkerhet, men dock utan bibehållna anställningsförmåner (20 § 2 st. föräldraledighetslagen). Vill du utnyttja denna rätt till omplacering ska även det anmälas till din arbetsgivare. En sådan anmälan ska göras minst en månad i förväg (21 § föräldraledighetslagen). Så, jag skulle rekommendera dig att ta reda på vem det är som har hand om dessa frågor, och är det någon annan än din chef så bör du så snart som möjligt göra en anmälan om föräldraledighet till den personen. Länk till föräldraledighetslagen: https://lagen.nu/1995:584 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare