FrågaKÖPRÄTTKöplagen15/07/2012

Häva köp?

Hej. Jag köpte en båt för exakt en vecka sedan via blocket. Enligt annonsen var det en fin båt som inte skulle vara några problem med. Jag frågade direkt vid telesamtalet om det var några som helst fel på båten, och enligt säljaren så skulle den vara i toppskick. Vi åker och kikar på båten där den ligger på land och den ser fin ut. Nymålad. Frågar igen om det är några fel på båten och säljaren bedyrar att det är inga fel på den. Jag betalar båten och ordnar med transport samt sjösättning. När vi får i båten i vattnet upptäcker vi att den läcker in vatten. Får upp båten igen och när jag pratar med säljaren så erkänner han att den även gjorde det förra året. En kompis som känner säljaren pratade med honom om det, och även till honom erkänner han att den läckte förra året. Jag vill häva köpet enligt Köplagen paragraf 30 men säljaren vägrar. Är mitt enda alternativ att stämma honom i ett civilrättsligt mål?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga. När man köper saker av en annan privatperson så är det inte lika starkt skydd som när man köper saker av en näringsidkare. Speciellt när man köper saker i "befintligt skick" så är det i efterhand svårt att säga att det är något fel på varan. Detta betyder dock inte att det inte finns chans att häva ett köp, men det kan vara krångligare. Som säljare har du i princip ingen upplysningsplikt, utan det är du som köpare som måste undersöka varan ordentligt. Enligt 20 § köplagen (se https://lagen.nu/1990:931) får köparen inte åberopa fel i efterhand som hade kunnat upptäckas vid en undersökning av varan. Det krävs ofta att man undersöker varan väldigt ordentligt. Så frågan är om du skulle haft en chans att upptäcka att den läckte in vatten genom en noggrannare undersökning, i så fall blir det svårt att häva köpet. Men i ditt fall har även säljaren ljugit för dig och sagt att båten är OK. Detta kan vara en anledning att få häva köpet. Enligt 19 § köplagen kan en vara anses felaktig trots att den sålts i befintlig skick om: Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om: 1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet, 2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller I ditt fall verkar dessa två punkter stämma in ganska bra. Säljaren visste att båten läckte och har inte upplyst om detta. Just att säljaren verkligen har ljugit för dig är något som borde väga tungt i detta fall, eftersom en båt inte kan användas till det som den är till för om den läcker in vatten.
Lawline RådgivareRådgivare