FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/07/2012

Utebliven leverans av vara

Hej! Jag undrar vad jag kan göra om jag betalar för en produkt på tradera fast varan levereras inte? mvh Andy

Lawline svarar

Hej, kul att du kommer till oss på lawline för hjälp med ditt problem. Till en början skall sägas att, då jag tolkar det som att du köpt varan av en privatperson och inte en näringsidkare, köplagen är tillämplig istället för konsumentköplagen. Skillnaden här är att den förstnämnda inte är tvingande utan disspositiv och således går att avtala bort genom köpekontraktet du accepterat när du beställt varan på tradera. Alltså,när du lägger ditt bud accepterar du säljarens villkor så till vida du inte aktivt meddelar att du inte gör det, t.ex. genom ett mail eller dylikt. Men om det inte finns något speciellt avtalat beträffande övergången av risken för varan så skall du ha rätt att få pengarna tillbaka så till vida säljaren inte kan stärka att du inte nåtts av en leverans. Detta torde kunna stärkas genom rekommenderad post. Varans risk regleras i 13 § Köplagen (se https://lagen.nu/1990:931). Vad du kan göra är att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten om säljaren inte frivilligt lämnar tillbaka pengarna. Om stämningsansökan kan du läsa här; http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/
Lawline RådgivareRådgivare